Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly . Translation loading for the instagram-feed
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114
Scotty pleziervaartuig – RiksGewijs.nl
Ga naar de inhoud
Het scheepje van mijn ouders van vroeger. Een schip waarmee wij vroeger op vakantie gingen. Dit scheepje was zo’n 9,70 lang en had een dynette en een dubbel bed achter in. Deze foto waar ik met een vriendje van vroeger op sta is gemaakt in de jaren 80 en wij kwamen net aanvaren in de haven waar wij lagen. Een leuk scheepje wat ik nu 2013 zal gaan bouwen op basis van alleen deze foto. Verder zijn er geen gegevens en beeldmateriaal meer van.
Eerst tekenen. Aan de hand van soortgelijke schepen berekenen en een dek plan samen stellen. Daarbij een keuze van bouwwijze gekozen. Doordat ik ook op het oog moet gaan werken vanwege de foto heb ik besloten om de stapelbouw methode te gaan gebruiken. Dit is een methode die al vanaf het begin van de modelbouw gebruikt word maar vaak minder gewaardeerd word. Ik wil hiermee ook laten zien dat dit een goede methode is om een schaalmodel te bouwen.
Als eerste de bodem van het schip en de eerste ring naast elkaar. Deze zullen straks verder naar boven en onder opgebouwd worden.
Laag voor laag word de romp op deze wijze opgebouwd. De keuze van materiaal is MDF omdat dit makkelijk te bewerken is. Dit kan natuurlijk met elke houtsoort. Wanneer je met MDF aan de slag gaat zal je dit goed moeten voorbehandelen. Vocht is niet goed en MDF zet dan uit.
De basis is klaar. Een beetje in vorm geschuurd en al goed te zien dat er vorm in komt.
Nu ook het onderwaterschip onder gelijmd is en alles helemaal in vorm geschuurd kan het model volledig in de PU hars gezet worden. Daardoor word het MDF geïmpregneerd en zo hard als steen.
Het afwerken van de romp kan als de PU hars helemaal droog is. Doordat er wat kleine oneffenheden in zitten zal dit met plamuur bijgewerkt kunnen worden. Let er op wanneer je met PU hars aan de gang gaat dat er een goede primer gebruikt word anders hecht de verf niet goed.
Alles staat nu in de primer en is mooi glad afgewerkt. Daardoor kunnen de details er op aangebracht worden. De schroefkoker zal hier het eerste zijn omdat het schip nu nog makkelijk onderste boven gelegd kan worden.
Het onderwaterschip was in die tijd nog in de teer gezet ter bescherming. Omdat dit niet egaal is heb ik deze met een sponsje aangebracht met zwarte ingedikte verf. Daardoor ontstaat er een structuur zoals deze op teer lijkt. Ook het roer is aangebracht, dit was een metaal kleurig roer dat ik vaak zag als ik vanaf het achterschip naar beneden keek en stak dus wel degelijk een eind uit. De stabilisatie vinnen aan de zijkant worden gemaakt van stroken hout die op maat geschuurd zijn en verder afgewerkt met een primer en wat plamuur waar dit nodig is.
De romp zoals deze geworden is. De stootrand is met het dek mee opgebouwd en de romp is wit gespoten. Tussen het onderwaterlijn en de witte rompkleur zat een vrij dikke blauwe rand die ik op het oog er op geschilderd heb.
Ook op de vorige foto te zien, heb ik het schip alvast op de sokkel geplaatst. De reden hiervan is dat het schip nu mooi stevig zal blijven staan en dus niet beschadigd. De opbouw word op de zelfde manier als de romp gebouwd door gebruik te maken van de stapel methode. Het raamwerk is inmiddels al afgetekend. Het dek zal straks iets bol mogen lopen. Dat kan later nog op maat geschaafd worden.
Nu de raampartij is uitgezaagd en het dak iets bol is geschaafd begint het aardig te lijken. De opbouw is ook weer in de PU hars gezet en voorzien van de primer.
Het aanbrengen van de ramen. Het glas en lood is nagemaakt en de sierlijsten houden dit op de plaats. Goed te zien dat alles nog niet helemaal strak is afgewerkt. Dit is voor straks.
De opbouw is geplaatst en kan nu strak afgewerkt worden. Wanneer er geschuurd moet worden of geschilderd word het glas werk even afgeplakt om ervoor te zorgen dat dit vies word. De schilders tape word daarna wel weer verwijderd om ervoor te zorgen dat deze niet afgeeft. Soms wil de lijm wel eens blijven hangen en doordat ik gebruik heb gemaakt van kunststof kan dit moeilijk gereinigd worden.
Nu de opbouw een feit is en afgewerkt kan deze doorgetrokken worden naar het achterschip waar een stel kleine ramen inzaten. Deze konden niet open en waren vanuit binnen aangebracht. Hierdoor is dit glaswerk ook vanuit binnen aangebracht. Ook nu moeten de aansluitingen nog verder afgewerkt worden zodat dit niet meer zichtbaar is.
De boeg heeft een houten sierlijst. Deze is opgebouwd uit twee delen hardhout omdat dit wanneer het straks gelakt word mooi donker kleurt. Het origineel had ook een houten sierlijst en deze was ook donker gebeitst.
De opbouw van de stuurhut. Hiervoor word essen gebruikt. Dit is ook in delen opgebouwd. Ik weet nog van vroeger dat dit vervangen is en dat de timmerman destijds moeite had met het vulstuk in de kuip onder het glas. De voorruitpartij is wel recht en vlak.
Het dak van de opbouw. Deze bestaat uit latten werk en een deel vlak dak. Hier overheen zat dan een doek. Zo ook voor de zijkanten. Deze konden dan opgerold worden wanneer het mooi weer is.
Het afwerken van de opbouw. De vorige eigenaar had dit geschilderd in houtstructuur. Deze was echt donker. Daardoor heb ik eerst een roestbruine kleur aangebracht. Waarna een filter van inkt word aangebracht. Deze filter word met een varkensharen kwast verder voorzien van de houtstructuur.
Het dek was grijs en voorzien van een antislip wat met zand door de verf gerealiseerd was. Ik heb besloten om dit niet te laten zien vanwege de schaal van het schip. Inmiddels is het dashboard aangebracht met gashendel, keerkoppeling hendel, meters en schakelaars. Ik heb zelf redelijk wat met dit schip gevaren en kon dit dan nog goed herinneren. Ook de schuifluik en deuren van de achterkant zijn aangebracht en de banken die ernaast zitten. Mooi te zien hoe de opbouw nu aansluit op de rest van het schip.
De relingen die op het dak van de kajuit zitten waren van staal. Deze waren op het dak gelast. Om die reden breng ik deze ook aan. Ik boor kleine gaatjes waar de reling in past waarna ik deze vastlijm. Daarna kunnen ze met de hand geschilderd worden.
Hetzelfde geld voor de relingen achter. Deze metalen relingen waren ook hier vast gelast. Goed te zien dat de vloer groen is, dit was zeil wat er in lag. Dit waren luiken die met een profiel omrand waren.
Na het aanbrengen van de mast, koekoek, zielen enz is het model klaar. Ik denk dat dit een goed gelukt scheepje is aangezien ik dit aan de hand van een foto heb moeten bouwen. Het scheepje is naar mijn ouders gebracht zodat zij een aandenken hebben van het scheepje.