Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the instagram-feed domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 D.P. Siluna – RiksGewijs.nl

D.P. Siluna

 

Siluna.1
Siluna een hypermodern schip dat gebouwd door Holland ShipYards. Een bijzonder schip omdat hier heel veel techniek aan boord is om de werkzaamheden op het gebied van windmolens te kunnen uitvoeren. Een leuk schip om te bouwen omdat hier voor mij veel uitdaging in zit. Alles moet strak uitgevoerd worden en er zitten meerdere moeilijke stukken in. Als eerste de spanten uitgeprint en deze op het hout geplakt. Deze kunnen uitgezaagd worden. De houtkeuze is MDF. Dit werkt makkelijk en is goed te verharden met PU hars.
Siluna.2
De spanten netjes uitgezaagd. En als eerste teken ik het midden af. Daar komt dan een valse kiel gelegd.
Siluna.3
De bouwmethode is spanten ondersteboven op een bouwplank die gefixeerd zijn. Dan blijft de romp zeker weten recht. Zoals ik hierboven al aangaf heb ik de middenlijn afgetekend op de spanten om een valse kiel te plaatsen. Deze heb ik nu geplaatst. Het geheel kan nu afgeschuind worden zodat de romp dicht beplankt kan worden.
Siluna.4
De beplanking van de romp is van houten latjes gemaakt. Doordat deze in de PU hars is gezet en de verlichting een beetje vreemd is geeft dit nogal donkere enlichtere effecten. Dit is in het echt een stuk minder allemaal. Wanneer deze hars goed droog is kan de bulb aan de voorsteven aangebracht worden en het schip verder afgewerkt worden.
Siluna.5
De bulb is aangebracht en er zijn boegschroeven en een ankerkluis aangebracht. De zijkant heeft de sponsoons ontvangen en achter zijn de patrijspoorten aangebracht. Alles is inmiddels in de primer gespoten en alles zal nu gecontroleerd worden op kleine oneffenheden.
Siluna.6
Nu de basis van het schip klaar is kan de opbouw gebouwd worden. Omdat hier erg veel ramen in aangebracht zijn worden de zijwanden met styreen aangebracht. Dit is dun plaatwerk waar de ramen uitgesneden worden. Daarachter kan dan folie als raam aangebracht worden.
Siluna.7
Nu de opbouw ook zo goed als klaar is kan de romp geschilderd worden. De kleur blauw is tegen het zwart aan en heeft een moeilijke dekking, hierdoor zijn meerdere lagen nodig. Het onderwaterschip zal in het antifouling rood zijn. De opbouw zal wel grijs blijven maar een tint donkerder. Dit word later gedaan wanneer het schip zover is dat alles mooi strak is afgewerkt.
Siluna.8
De opbouw van de stuurhut zal op dezelfde wijze gebeuren, de ramen hebben hier spijlen omdat deze schuin naar beneden lopen. Deze spijlen worden ingelegd zodat het straks alleen een strip is wat er achter gezet kan worden als ruit. Een makkelijke oplossing maar wel veel meten omdat het anders niet goed uitkomt.
Siluna.9
Nu de stuurhut is aangebracht komt het dak en een open kuip. Nu is ook goed te zien dat het grijs een tint donkerder is waardoor deze goed afsteekt met de stuurhut. Het schip is inmiddels weer op een tijdelijke sokkel geplaatst zodat deze niet zo snel beschadigd.
Siluna.10
Het voordek onder de stuurhut is inmiddels aangebracht waardoor de afwerking gedaan kan worden. De dekken grijs geschilderd en het werkdek gelegd. Ook de opbouw verder wit geschilderd en strak afgewerkt. Het schip begint nu een schaalmodel te worden. Het is nu tijd voor details die het schip gaan afmaken.
Siluna.12
De relingen zijn gemaakt van styreen steunen waar een tweetal metaaldraden doorheen lopen. De handreling is van houten strips gemaakt. Het hout zal gelakt worden en de rest wit geschilderd.
Siluna.13
Het aanbrengen van de luchtroosters en mast. De mast is opgebouwd uit een aantal verdiepingen die gesteund worden door een aantal palen. Er zal nog wel wat tuigage aan komen voor bijvoorbeeld het hangen van de vlag.
Siluna.14
Ook de mast voor op het dek aangebracht. Op het boeg dek zijn inmiddels de lieren en bolders aangebracht. Er zitten op het echte model een aantal andere zaken zoals kasten enz. Niet alles word er op aangebracht omdat dit anders on overzichtelijk zo worden. Teveel dus. Een trap naar boven voor het dek waar de stuurhut over uitkijkt en een viertal bovenlichten. De radar bollen en handrelingen op zonnedek is inmiddels ook aangebracht. Het is leuk om te zien dat door dit soort details zo’n schip ook echt een schip aan het worden. Dit soort details is ook erg leuk om te maken.
Siluna.16
Het werk dek is ook steeds voller geworden doordat de Ampelmann kraan is geplaatst. Maar ook doordat de kranen en slopen met de dinghys geplaatst zijn. Het is een schip waarbij overal wel wat te zien is en dat helemaal vol staat. Zoals in het begin gezegd. Een hypermodern schip wat ook nog eens mooie lijnen heeft.
Siluna.17
Nu het schip klaar is kan een sokkel gemaakt worden. Deze is van harthout gemaakt en voorzien een goed laag meubellak zodat dit niet zo snel beschadigd. Ook zijn er sierlijke steunen aangebracht waar het schip op staat. Dit is allemaal gefixeerd zodat het schip ook stevig staat. De bodem van de sokkel voorzien van een mooie viltstof zodat dit wegvalt en de aandacht naar het schip gaat. Nu kan de kap er overheen en het schip naar Chavier Floatels waarvoor dit schip is gebouwd.