Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the instagram-feed domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Wielen spaken – RiksGewijs.nl

Wielen spaken

Het spaken van wielen kan lastig zijn maar wanneer je een model zelf bouwt zal dit toch een noodzakelijk goed zijn. Natuurlijk zijn er allemaal zaken die je hiervoor kunt aanschaffen. Maar die zijn duur. Daarnaast kun je dan net zo goed een modelbouwdoos aanschaffen. Bij motoren is dit al een vak apart.

Wielen spaken

Als eerste natuurlijk gaan we het wiel maken. Ik heb hier een twee tal strippen messing op elkaar gesoldeerd in een mal. Op deze wijze weet ik zeker dat het wiel rond is. Door de bovenste strip smaller te houden heb ik gelijk de vorm er in zitten.

Natuurlijk zal voor het spaken de gaten geboord moeten worden.

Wielen spaken

Nu de gaten in de volg geboord zijn en natuurlijk de velg gemaakt is kan er gespaakt worden. De eerste 8 spaken zullen gezet worden. Sla elke spaak 3 gaten over en steek de spaak dus in het vierde gat.

Wielen spaken

Nu de eerste 8 spaken goed zitten kan de naaf ongeveer een 3e tegen de klok in gedraaid worden. De volgende spaken kunnen gezet worden. Omdat er steeds een midden gat aanwezig is kunnen deze gebruikt worden. Deze speken kunnen nu vast gezet worden en de andere kant kan dan op de zelfde wijze gespaakt worden. Natuurlijk is dit een methode voor de modelbouw en niet zoals het in het echt zal gaan.

Wielen spaken

Goed te zien dat alles spaken nu mooi om en om in het wiel zitten. De spaken kunnen in dit geval op maat geknipt worden en het wiel kan gespoten worden. Natuurlijk zal er nog een band omheen gezet moeten worden.

Wielen spakenKleine tip bij het spaken. Zorg dat de naaf in het midden blijft. Je kunt dit zien doordat spaken iets naar buiten wijken richting de naaf. Bij het om en om spaken zul je hier goed naar moeten kijken, anders zit de velg niet in het midden. Heb je een tandwiel zal hier mogelijk ook rekening mee gehouden worden. Pas daarom het wiel even voordat alles permanent vast gelijmd word.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *