Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the instagram-feed domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Handboor restauratie 1 – RiksGewijs.nl

Handboor restauratie 1

Een mooie oude handboor gevonden in een kringloop. Ik was hier langer naar op zoek en bleek ik mee te krijgen voor niets omdat alles vast zit en deze anders op de oud ijzer bak terecht zou komen. Een leuke meevaller. Eerst maar eens kijken of het weer hersteld kan worden.
Een mooie oude handboor gevonden in een kringloop. Ik was hier langer naar op zoek en bleek ik mee te krijgen voor niets omdat alles vast zit en deze anders op de oud ijzer bak terecht zou komen. Een leuke meevaller. Eerst maar eens kijken of het weer hersteld kan worden.
Na openen een verassing. Oude tandwielen?? Nou nee niet echt, ziet er goed uit, blijkt de binnenzijde roze te zien? En na nadere inspectie bleek deze boor uit polen te komen en dus niet heel oud. Maar dat maakt mij niet veel uit. Ik vind het een leuk ding en wil deze graag kunnen gebruiken. Eerst verder slopen en de as los maken, daar zit het probleem in van de boor.
Na openen een verassing. Oude tandwielen?? Nou nee niet echt, ziet er goed uit, blijkt de binnenzijde roze te zien? En na nadere inspectie bleek deze boor uit polen te komen en dus niet heel oud. Maar dat maakt mij niet veel uit. Ik vind het een leuk ding en wil deze graag kunnen gebruiken. Eerst verder slopen en de as los maken, daar zit het probleem in van de boor.
Nu alles eerst maar eens schoonmaken, er zit veel vast vet in. Het schoonmaken is in dit geval het makkelijkst geweest in een bakje benzine. Ik heb wel een afsluitbaar bakje hiervoor en heb dit al voor meerdere zaken gebruikt. Als het verzadigd is kan dit naar de milieu straat gebracht worden.  Doorat het een nachtje heeft mogen weken is het met een borsteltje makkelijk schoon te schrobben.
Nu alles eerst maar eens schoonmaken, er zit veel vast vet in. Het schoonmaken is in dit geval het makkelijkst geweest in een bakje benzine. Ik heb wel een afsluitbaar bakje hiervoor en heb dit al voor meerdere zaken gebruikt. Als het verzadigd is kan dit naar de milieu straat gebracht worden. Doorat het een nachtje heeft mogen weken is het met een borsteltje makkelijk schoon te schrobben.
De assen bleken dus inderdaad het probleem, door hard vet en roest zijn deze vast gaan zitten. Door alles te verhitten en wat krachten op de assen heb ik deze los gekregen. Alles kan nu ontroest worden en gespoten. Leuk om te zien dat de body en tandwielen van gietijzer zijn.
De assen bleken dus inderdaad het probleem, door hard vet en roest zijn deze vast gaan zitten. Door alles te verhitten en wat krachten op de assen heb ik deze los gekregen. Alles kan nu ontroest worden en gespoten. Leuk om te zien dat de body en tandwielen van gietijzer zijn.
Nadat alles is schoongemaakt is metaal ontvet en in een goede metaalverf gespoten. Dit was destijds al vanuit de fabriek zo gedaan. En daardoor is mijn keuze dit ook zo te doen. De verf is mat ipv glans die ik gebruik, dat vind ik gewoon mooier. Tijd om alles goed te laten uitharden is hierin wel belangrijk.
Nadat alles is schoongemaakt is metaal ontvet en in een goede metaalverf gespoten. Dit was destijds al vanuit de fabriek zo gedaan. En daardoor is mijn keuze dit ook zo te doen. De verf is mat ipv glans die ik gebruik, dat vind ik gewoon mooier. Tijd om alles goed te laten uitharden is hierin wel belangrijk.
Het probleem gebied is de as. Deze zat vast en dat kwam doordat hier geen goed vet in gebruikt was. Ik heb hier wel kogellager vet voor gebruikt en ook de kogellagers goed schoongemaakt. De as kan er nu weer in geschoven worden.
Het probleem gebied is de as. Deze zat vast en dat kwam doordat hier geen goed vet in gebruikt was. Ik heb hier wel kogellager vet voor gebruikt en ook de kogellagers goed schoongemaakt. De as kan er nu weer in geschoven worden.
Alle tandwielen weer terug gezet en goed gecentreerd om ervoor te zorgen dat alles goed draait. Ook deze tandwielen voorzien van goed vet. Dit om ervoor te zorgen dat het vet niet weer hard gaat worden.
Alle tandwielen weer terug gezet en goed gecentreerd om ervoor te zorgen dat alles goed draait. Ook deze tandwielen voorzien van goed vet. Dit om ervoor te zorgen dat het vet niet weer hard gaat worden.
Nadat de tandwielen ingevet zijn de zijkanten er op geschroefd en de kop gemonteerd. De kop was nog gewon goed en hoefde alleen maar schoongemaakt te worden. Doordat de hendel aan beide kanten op een as gezet kan worden is zijn er twee verzetten en dus twee versnellingen. Een langzamer dan dat je de hendel draait en een twee keer zo snel.
Nadat de tandwielen ingevet zijn de zijkanten er op geschroefd en de kop gemonteerd. De kop was nog gewon goed en hoefde alleen maar schoongemaakt te worden. Doordat de hendel aan beide kanten op een as gezet kan worden is zijn er twee verzetten en dus twee versnellingen. Een langzamer dan dat je de hendel draait en een twee keer zo snel. Ik vind het een mooie handboor geworden op deze manier. Doordat ik het hout van de handvatten niet meer goed schoon kreeg vanwege ingetrokken verf heb ik deze maar zwart geschilderd en voorzien van een laklaagje om dit te beschermen.