Dit keer een heel fijn stukje modelbouw. Een modelbouw doos uit de Vintage serie van Aoshima. Waarom fijn? Wel de framebuizen zijn echt heel erg dun uitgevoerd. Dan zijn er ook nog eens vele verchroomde delen die zo dun als een speld zijn. Maar wel een heel erg mooie modelbouwdoos. Zowel inhoud als afwerking van het model. Het gieten van zoiets fijns is natuurlijk niet echt heel makkelijk. Ondanks dat ze het erg mooi hebben uitgevoerd is er ook het één en ander dat net niet goed gedaan is. Het motorblok is verchroomd. En dat was in die tijd niet. Het model goed bouwen vergt wel wat googlen. Maar dat maakt dit natuurlijk ook een interessant schaalmodel om te bouwen.
Mooie doos, alleen daar zou ik hem al uitgezocht hebben. Mooie afbeelding die tot de verbeelding werkt.
Als we de doos open maken zien we dit. Een heleboel zeer fijne onderdelen. Als eerste indruk ziet alles er compleet uit. En er zijn wel een paar kleine dingen in elkaar gezet. Ook deze modelbouw doos heb ik gekregen. De vorige eigenaar durfde het niet aan dit model te bouwen omdat de onderdelen zo fragiel uitgevoerd zijn.
Goed te zien dat alles erg dun uitgevoerd is en inderdaad goed oppassen dat er niets breekt wanneer het van het gietraam afgeknipt word. Ik heb een dun zaagje wat misschien kan helpen.
Het blokje was dus al in elkaar gezet. Dit motorblokje heeft een verchroomde cilinder. Dit was natuurlijk in die tijd niet. Daarom zal ik dit eerst los halen om vervolgens het chroom te verwijderen.
Nadat het chroom verwijderd is kan de verf er op. De zwarte kleur is een mat zwart basis lak voor kunststof. De Cilinder heb ik met een drybrush techniek een zilveren highlicht gegeven. Hierdoor zijn de koelribben mooi zilver geworden. dit geeft voor mij het juiste resultaat omdat ik de motor in nieuwstaat opbouw. De bouten zijn daarom ook met een puntje van de kwast zilver geschilderd.
De voorvork en spatbord. Alles is erg fragiel uitgevoerd. Daarom begin ik hier, dit is toch één van de minder fragiele onderdelen. Dan kan ik even wennen. Eerst alles passen. En zorgen dat alles gietnaad vrij is. Het spatbord komt in een linker en rechterhelft. Deze is inmiddels aan elkaar gelijmd. Passing is goed en hoeft alleen netjes glad geschuurd te worden.
Dan de tank, het frame en achterspatbord. Deze hadden behoorlijke grove gietnaden helaas. Hier is het echt erg de tijd nemen om dit te verwijderen. Met vijltjes, schrapen, schuren en heel veel geduld en zonder kracht te zetten. De onderdelen zijn nog niet vast gelijmd omdat dit nog gespoten moet worden. In ieder geval krijg ik er een beetje vertrouwen in dat het mij wel gaat lukken dit model in elkaar te zetten.
Nadat alles in de juiste kleur gespoten is kunnen de details er op geschilderd worden. De details kunnen het beste met een fijn kwastje er op geschilderd worden. Ook hier geld veel geduld en het is handig gebleken om de acryl verf die ik gebruik iets aan te lengen met water. Dan is de verf iets dunner en kan er preciezer gewerkt worden.
De wielen zijn volledig verchroomd. Jammer is dat dit bij het echte model niet het geval was. Dus hier heb ik met een scalpel alle chroom van de velg afgekrabt. De velg ook netjes glad geschuurd en de lelijke gietnaad tussen de spaken verwijderd. Ditzelfde natuurlijk bij het achterwiel.
Het resultaat van de voorvork en het wiel. De velg is netjes wit gespoten. Het is makkelijk om de spaken even af te plakken en dan de velg mee te spuiten met de rest van de onderdelen. Dan krijgen we dezelfde kleur. Ook de voorvork is nu klaar. De boutjes enz zijn voorzien van de juiste kleuren. Ook hier weer met een penseeltje en acryl verf dat is verdund.
Uiteraard is het frame en tank enz. ook netjes in dezelfde kleur gespoten. Ik heb al deze kleurdelen in één keer mee gespoten. Het opbouwen kan nu gebeuren. Ik heb hier het achterwiel nog onbespoten bij liggen van een ander model. Nu is goed het verschil te zien. En gelijk ook te zien waarom ik het toch wit wilde hebben zoals het origineel is. De snijmat geeft al goed weer hoe fijn alles is uitgevoerd maar met het mesje erbij geeft dit toch een beter zicht op het formaat dat alles heeft. Erg fragiel dus.
De opbouw van de details kan nu starten. De achter drager ontchroomd en wit gespoten. De gereedschapsrol was wel chroom. Het zadel in de basis kleur zwart gespoten en km teller en kabel gemonteerd. De kilometer kabel heb ik zelf gemaakt. De kabel uit de doos had niet de juiste vorm en was reeds gebroken. Repareren had gekund maar dan had ik nog niet de juiste krommingen gehad.
Door een messing draad in de juiste vorm te buigen en daaromheen een heel dun koperen draadje te wikkelen krijgen we het effect zoals de kabel er destijds uitzag. De dunne wikkel draad is uit een lampsnoertje gehaald van fietsverlichting snoer. Die snoertjes hebben een aantal dunne koperen draden en zijn exact dun genoeg om te gebruiken. Nu eerst zwart spuiten en dan afwerken met een drybrusch zilver. Er onder liggen twee stukjes van het origineel. Goed te zien dat dit niet zou gaan passen.
Treeplank en andere kleine onderdelen. Voornamelijk benzine leidingen en remstangetjes enz. Ook deze zijn erg fijn uitgevoerd en voorzien van gietnaden. De gietnaden zijn inmiddels verwijderd en ik heb alles al in de basis kleur zwart gespoten. De details kunnen dan met de kwast gedaan worden. Met de treeplank ben ik al begonnen. Deze heb ik met een zilveren acrylverf gedrybruched. De higlichts worden dan zilver en de rest zwart. Hierdoor worden de letters en structuren zichtbaar.
Het stuur. Kenmerkend lang. Dit was normaal in die tijd. De remgrepen heb ik zilver geschilderd en met een beetje zwarte inkt vervuild zeg maar. Hierdoor ontstaat er een gietijzeren uiterlijk. De handvatten zitten op de kopse kant gelijmd. Let op, dit is een heel gepriegel. Ik heb met papier een standaardje gemaakt zodat de handvatten mooi konden drogen. Anders zit het snel scheef.
Nu alle details zijn aangebracht en alle decals er op zitten kan de motor op zijn ondergrond plaatje gezet worden. Ik heb gekozen om deze met messing pinnetjes vast te zetten. Dus eerst een gaatje geboord in de banden waar de pinnen dan in kunnen vast gelijmd worden. Het zelfde geld voor de onderplaat. De motor staat nu steviger op het plaatje en niet alleen op het standaard. Dit is erg onstabiel is gebleken.
Het resultaat mag er wezen. De bruine handvatten en het bruine zadel staat hem heel erg goed. Ik ben blij met het resultaat dat is behaald. Het was een uitdagende bouw waardoor deze bouw wat langer heeft geduurd. Ook vond ik het uitzoek werk om te zien hoe het model er echt uitziet erg leuk. Verassend vond ik wel dat ik er geen kabels bij had gekregen. Echter had ik zelf niet iets waarmee ik dit kon namaken. En heb dit laten vervallen.