Om te beginnen, ik ben erg lang. En de Yamaha TDM heeft al een redelijk hoge ruit. De uitkomst is dus dat ik de wind net op de helm heb staan. Normaal is dat geen echt heel groot probleem. Maar op de snelweg of op rijkswegen waar je 100 mag geeft dit toch wel een aardig geklapper op de helm. Dat rijd niet fijn. Daardoor verlaag ik de ruit en heb ik de rijwind op de borst staan. Dat is dan wel een stuk fijner rijden.
De gekozen kuipruit. Ik heb gekozen voor een ander 2e hands exemplaar omdat ik de originele kuipruit niet wil afzagen. Ook is dit een ronde ofwel bolle ruit en geen holle ruit zoals het originele ruit heeft.
Omdat het aftekenen op dit soort kunststof nogal lastig gaat heb ik schilders tape gebruikt. Ik kan daarmee goed afmeten waar ik moet zagen. Ik heb ervoor gekozen om de ruit recht af te zagen en op gelijke hoogte van de kuip. Hierbij geld, meten, meten, meten.
Ik heb een een ijzerzaag de ruit op maat gezaagd. Hierbij geld, gewoon voorzichtig zagen. En vooral rustig blijven met zagen.
En de kuipruit op de plaats. Ik heb er een opzet ruitje erbij opgezet. Deze is kantelbaar en daarmee kan ik zowel de rijwind sturen als deze opsplitsen. Dat laatste werkt heel goed bij mij.