Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the instagram-feed domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Spintol Keltisch – RiksGewijs.nl

Spintol Keltisch

spintol met kelstisch motief. Deze is gemaakt van hout met een metalen band waarin een knoopwerk is gemaakt. De band zorgt voor stevigheid. Omdat dit soort spintollen in het engels vertaald dropspindel is. Geeft dit al aan dat deze vaak valt. Een metalen rand geeft hier dan echt bescherming. Daarbij is het Keltische knoopwerk gewoon mooi om te zien. Dit is een eigen ontwerp.
spintol met Keltisch motief. Deze is gemaakt van hout met een metalen band waarin een knoopwerk is gemaakt. De band zorgt voor stevigheid. Omdat dit soort spintollen in het Engels vertaald dropspindel is. Geeft dit al aan dat deze vaak valt. Een metalen rand geeft hier dan echt bescherming. Daarbij is het Keltische knoopwerk gewoon mooi om te zien. Dit is een eigen ontwerp.
Als eerst word er een kruis uitgezaagd. Deze vormt de basis van de spintol. Ik heb deze uit een plaatje Alpeca gezaagd en voorzien van lipjes die dan in het hout kunnen vallen. Doordat ik twee ringen van hout uitzaag kan het metalen plaatje ertussen gelijmd worden.
Als eerst word er een kruis uitgezaagd. Deze vormt de basis van de spintol. Ik heb deze uit een plaatje Alpaca gezaagd en voorzien van lipjes die dan in het hout kunnen vallen. Doordat ik twee ringen van hout uitzaag kan het metalen plaatje ertussen gelijmd worden.
Omdat alles netjes aangesloten moet worden voor het lijmen zorg ik dat het kruis ook netjes in de houten delen passen en zijn uitgegutst. Doordat het metaal er nu netjes in valt kan het hout goed tegen elkaar gelijmd worden.
Omdat alles netjes aangesloten moet worden voor het lijmen zorg ik dat het kruis ook netjes in de houten delen passen en zijn uit gegutst. Doordat het metaal er nu netjes in valt kan het hout goed tegen elkaar gelijmd worden.
Ook op het kruis word er een vlechtwerk aangebracht. Doordat ik deze er op soldeer moest ik wel wachten met het vastlijmen van het hout. Dit zou anders verbranden met het solderen. Door met zwarte inkt te werken heb ik het vlechtwerk verouderd. Dit geeft een beetje verweerd effect.
Ook op het kruis word er een vlechtwerk aangebracht. Doordat ik deze er op soldeer moest ik wel wachten met het vastlijmen van het hout. Dit zou anders verbranden met het solderen. Door met zwarte inkt te werken heb ik het vlechtwerk verouderd. Dit geeft een beetje verweerd effect.
De ringen van hout kunnen gelijmd worden. Ik heb na het lijmen ook de tol in een boormachine gezet waardoor ik de houten ringen mooi rond kon schuren. Dit zorgt ervoor dat alles mooi egaal rond is en dat het center ook echt in het midden zit. Dat voorkomt dat de tol gaan zwabberen. Voor de sier heb ik nu een messing strip er in gelijmd. Dit zal nog op met het hout mee geschuurd worden en dan gelakt. De verbindingen van hout en metaal verlijm ik met een twee componenten lijm. Daarmee weet ik zeker dat dit goed vast zit en blijft. De lijm moet wel 24 uur uitharden voordat dit verder bewerkt kan worden.
De ringen van hout kunnen gelijmd worden. Ik heb na het lijmen ook de tol in een boormachine gezet waardoor ik de houten ringen mooi rond kon schuren. Dit zorgt ervoor dat alles mooi egaal rond is en dat het center ook echt in het midden zit. Dat voorkomt dat de tol gaan zwabberen. Voor de sier heb ik nu een messing strip er in gelijmd. Dit zal nog op met het hout mee geschuurd worden en dan gelakt. De verbindingen van hout en metaal verlijm ik met een twee componenten lijm. Daarmee weet ik zeker dat dit goed vast zit en blijft. De lijm moet wel 24 uur uitharden voordat dit verder bewerkt kan worden.
Zoals ik al schreef komt er een metalen band omheen. Zie dit maar zoals een karrenwiel. Deze band is voorzien van een vlechtwerk en ook zoals in het metalen kruis voorzien van een verwering met inkt. Het wiel zelf is nu bijna klaar.
Zoals ik al schreef komt er een metalen band omheen. Zie dit maar zoals een karrenwiel. Deze band is voorzien van een vlechtwerk en ook zoals in het metalen kruis voorzien van een verwering met inkt. Het wiel zelf is nu bijna klaar.
Er zal straks een as doorheen moeten kunnen. Omdat het metaal erg dun is geeft dit onvoldoende lijmvlak. Daarom heb ik twee stukjes hout op beide zijden gelijmd. Ook hier heb dit gelijmd met twee componenten lijm. Hierin kan straks een gaatje geboord worden om de as doorheen te kunnen schuiven en vastzetten.
Er zal straks een as doorheen moeten kunnen. Omdat het metaal erg dun is geeft dit onvoldoende lijmvlak. Daarom heb ik twee stukjes hout op beide zijden gelijmd. Ook hier heb dit gelijmd met twee componenten lijm. Hierin kan straks een gaatje geboord worden om de as doorheen te kunnen schuiven en vastzetten.
De as is er in geschoven en al deels voorzien van een laklaag. De bovenzijde die nu zichtbaar is moet nog gelakt worden en op maat gemaakt worden qua lengte. Ook is er boven het hout een sierring van flechtwerk aangebracht. Wanneer de lijm droog is kan de top op maat gezaagd worden en op kleur gelakt worden. Natuurlijk komt er ook een haakje in waar de wol langsop geleid kan worden.
De as is er in geschoven en al deels voorzien van een laklaag. De bovenzijde die nu zichtbaar is moet nog gelakt worden en op maat gemaakt worden qua lengte. Ook is er boven het hout een sierring van vlechtwerk aangebracht. Wanneer de lijm droog is kan de top op maat gezaagd worden en op kleur gelakt worden. Natuurlijk komt er ook een haakje in waar de wol langs op geleid kan worden.