Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the instagram-feed domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Dutch Blue – RiksGewijs.nl

Dutch Blue

Dutch Blue.1
Een sleper die omgebouwd moet worden naar een gelijkend model van de Dutsch Blue. Een nieuwe sleper die werd uitgebracht door Holland ShipYards. Een leuk project dat eerst gesloopt gaat worden. Omdat niet alleen de kleuren anders zijn zal er ook veel aangepast gaan worden. De basis hierin is goed.
Dutch Blue.2
Als eerste het dek gelegd. Het oude dek was een geprint plaatje. Ik heb hiervoor echt hout fineer gebruikt in twee verschillende kleuren voor het accent.
Dutch Blue.3
Kabelhuis moet natuurlijk ook zo realistisch mogelijk weer gegeven worden. Lier inbouwen is helaas niet echt mogelijk maar wel de afwerking met de halfronden. De eerste opbouw van details is een feit.
Dutch Blue.4
De romp zal een andere kleur krijgen, om die reden zal eerst alles goed geschuurd worden en bepaald met welke verf gewerkt kan worden. Ook word er een extra reling met platform rondom het stuurhuis aangebracht.
Dutch Blue.5
Omdat het onderwaterschip een verkeerde kleur heeft. Deze was te fel en te licht. De blauwe kleur moet er ook een aantal keren opgezet worden omdat dit niet geheel goed dekt.
Dutch Blue.6
Dekken grijs zoals het origineel ook krijgt en de boarden wit. Nu is inmiddels goed te zien dat het een schaalmodel aan het worden is van de Dutch Blue ipv een gemiddelde sleper.
Dutch Blue.7
Omdat er op het dek een andere kraan komt te staan zal deze zelf gemaakt worden. Uitgeschoven kraan die uit segmenten bestaat. Zo is goed te zien wat voor kraan het is en wat de reikwijdte zal zijn.
Dutch Blue.8
De blauwe golf aangebracht in een lichtere kleur blauw en de kraan word gepast. Deze is inmiddels in de grondverf gespoten en wacht nog op de rest van de details.
Dutch Blue.9
Overzicht van het scheepje. De gele streep in het midden is afplak tape om zo een mooie rechte en strakke waterlijn te krijgen.
Dutch Blue.10
Het schip werd met sokkel mee geleverd. Deze was beschadigd en daarom tot het kale hout afgeschraapt en voorzien van een nieuwe laklaag. Wanneer de stolp er op staat zal dit toch mooier ogen. Daarnaast zijn de steunen waar het scheepje op rust zwart gespoten ipv het goudkleur chroom wat dit was. Dit valt minder op.
Dutch Blue.11
Ook de lieren worden aangepast. De kleur was wit en moet blauw worden. Daarnaast kettingen die zwart zijn aangebracht. Deze details maken een het toch af. Het boegrubber is inmiddels ook zwart geschilderd en het blauw zal hier en daar nog bijgewerkt moeten worden. Alle bolders zullen zwart geschilderd worden. De eerste zijn inmiddels ook geplaatst.
Dutch Blue.12
Omdat er op het dak een twee tal monitoren ofwel bluslanzen staan heb ik deze opnieuw gemaakt. Een kromme draad is toch minder mooi dan een gelijkend model wat er op hoort. Het origineel is op één van de eerste foto’s te zien.
Dutch Blue.13
Zoals ik al schreef, er moet veel aangepast worden. Op de Dutch blue is een werksloep met huif aangebracht en deze is ook voor zien van rubberen buffers langszij. Dat betekend dat ook deze aangebracht worden. Ik heb hiervoor strips styreen wat al de juiste vorm heeft.
Dutch Blue.14
Monitoren zijn inmiddels geschilderd en aangebracht. Ook goed te zien dat de uitlaten zijn aangebracht. Dit is toch een stuk mooier dan een leeg vlak. Deze uitlaten zijn dan wel dummies. In het stuurhuis is de beglazing aangebracht. Hoogglans plaatjes met een zwarte achterzijde omdat er dan geen inkijk is maar geeft wel goed de beglazing weer.
Dutch Blue.15
Het plaatsen van relingen. Een deel van de relingen word terug geplaatst en een deel moet zelf gemaakt worden. De mast is goed zoals deze is en kan dus ook terug gezet worden.
Dutch Blue.17
Het bouwen van de relingen. Doordat ik deze soldeer is het nu makkelijker op maat te maken. Wel iets dikker en toch redelijk op schaal na gemaakt. Ook de trappen aangebracht en goed te zien dat de werksloep op de plaatst staat inmiddels.
Dutch Blue.18
Nieuwe bolders. Deze worden gemaakt van roodkoperen buis. Er zagen een soort spijkers aangebracht die zwart geschilderd waren. Dit was te dun en hadden ook niet het juiste uiterlijk. Natuurlijk zullen deze bolders nog zwart geschilderd worden.
Dutch Blue.19
Een mooi overzicht van het sleepdek. Sharkjaws zijn ook aangebracht op het stalen gedeelte van het dek. De vorige waren te klein en geprint waardoor bijna niet zichtbaar. Deze hebben dan gelijk de kleur zoals het origineel dit heeft. Daarnaast zijn de sleeprelingen aangebracht en in kleur geschilderd. Omdat er ook kaapstanders op het dek staan, deze nagemaakt met styreen en in blauw en zwart opgeschilderd. Te zien onder in de foto onder de reling.
Dutch Blue.20
Veiligheid boven alles. Wanneer de sleepkabel niet gebruikt word hangt er een ketting over de sleeprol om het eind van het schip aan te geven. Hiervoor een zilveren ketting gebruikt omdat dit de juiste schakel en maat heeft. De sleeprol is zwart geschilderd en zal nog wat bijgewerkt moeten worden.
foto
Het schip na afbouw terug naar de eigenaar. Ik vond het een zeer leuk project om te doen. Daarbij is door Holland ShipYard voor mij een leuke dag geregeld in een beurs. Waarvoor ik ook hun erg dank. Een leuk bedrijf met leuke mensen. Wat kan je als hobbyist nog meer wensen.
resultaat
Zoals het model af is. Ik vind het een totale verbouwing die zeker de moeite waard is om zo tot een gelijkend model te komen. Een pracht van een schip wat gebouwd is door Holland ShipYards.