Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the instagram-feed domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/d/0/5/riksgewijs.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Friese Schouw – RiksGewijs.nl

Friese Schouw

Een mooie modelbouw doos gekregen van een familie lid. Een zeer oude doos. Dus dit betekend dat er niets is uitgesneden zoals dit nu het geval is. Wel voor mij een leuke doos omdat ik alles zelf kan maken. En dat is eigenlijk altijd het leukst. Daarnaast is het een zeer leuk scheepje omdat het hier om een stukje vaderlandse geschiedenis gaat.
Een mooie modelbouw doos gekregen van een familie lid. Een zeer oude doos. Dus dit betekend dat er niets is uitgesneden zoals dit nu het geval is. Wel voor mij een leuke doos omdat ik alles zelf kan maken. En dat is eigenlijk altijd het leukst. Daarnaast is het een zeer leuk scheepje omdat het hier om een stukje vaderlandse geschiedenis gaat.
De inhoud van de doos. Een veelvoud van plankjes waar zo hier en daar wat op afgedrukt staat met dikke lijnen. Beter is alles zelf goed controleren voordat het uitgezaagd gaat worden.
De inhoud van de doos. Een veelvoud van plankjes waar zo hier en daar wat op afgedrukt staat met dikke lijnen. Beter is alles zelf goed controleren voordat het uitgezaagd gaat worden.
Wel jammer dat het één en ander krom is geworden. Maar dit lossen we wel op. En zullen dit hout gewoon gebruiken en recht stomen.
Wel jammer dat het één en ander krom is geworden. Maar dit lossen we wel op. En zullen dit hout gewoon gebruiken en recht stomen.
Als eerste een plankje gezocht die de juiste maat heeft. Dan de hoofspanten onderste boven op dit plankje geplaatst. Nu kunnen deze spanten voorzien worden van de huidlagen en ik weet dan zeker dat het niet krom trekt.
Als eerste een plankje gezocht die de juiste maat heeft. Dan de hoofspanten onderste boven op dit plankje geplaatst. Nu kunnen deze spanten voorzien worden van de huidlagen en ik weet dan zeker dat het niet krom trekt.
Nadat de bovenstaande plaatjes hout zijn rechtgemaakt de huiddelen uitgezaagd en verlijmd. Het is nu een kwestie van goed drogen. Het schilders tape houd het houd op zijn plaatst tijdens het drogen. Er zijn geen nagels of spijkers gebruikt. Deze huidlaag is gelijk de laatste en er komt dus geen fineerlaag overheen.
Nadat de bovenstaande plaatjes hout zijn rechtgemaakt de huiddelen uitgezaagd en verlijmd. Het is nu een kwestie van goed drogen. Het schilders tape houd het houd op zijn plaatst tijdens het drogen. Er zijn geen nagels of spijkers gebruikt. Deze huidlaag is gelijk de laatste en er komt dus geen fineerlaag overheen.
Nadat de lijm goed is gedroogd en uitgehard kan de romp van de plank bevrijd worden. Na controle op lijmresten en gelukkig was dit niet veel. Deze verwijderd te hebben kunnen de kniespanten er ingelijmd worden. Deze had ik al tijdens het drogen uitgezaagd, maar omdat de romp niet recht is maar bol moet dit per onderdeel wel goed afgeschuind worden.
Nadat de lijm goed is gedroogd en uitgehard kan de romp van de plank bevrijd worden. Na controle op lijmresten en gelukkig was dit niet veel. Deze verwijderd te hebben kunnen de kniespanten er in gelijmd worden. Deze had ik al tijdens het drogen uitgezaagd, maar omdat de romp niet recht is maar bol moet dit per onderdeel wel goed afgeschuind worden.
Tijd om te lakken en schilderen. Het onderwater schip werd vroeger in de teer gezet. Dus heb ik hier voor gekozen om dit zwart te schilderen. Wanneer dit droog is kan de rest geschilderd worden. Maar eerst goed uitharden van de verf om zo beschadigingen te voorkomen.
Tijd om te lakken en schilderen. Het onderwater schip werd vroeger in de teer gezet. Dus heb ik hier voor gekozen om dit zwart te schilderen. Wanneer dit droog is kan de rest geschilderd worden. Maar eerst goed uitharden van de verf om zo beschadigingen te voorkomen.
Ook de bovenrand word geschilderd. Deze heb ik eerst zwart geschilderd om de kleur straks in het groen een mooie diepte te kunnen geven en dat deze mooi egaal zal zijn.
Ook de bovenrand word geschilderd. Deze heb ik eerst zwart geschilderd om de kleur straks in het groen een mooie diepte te kunnen geven en dat deze mooi egaal zal zijn.
De bovenranden groen en de witte strepen er ook opgeschilderd. Nu de basis klaar is kan de detail er in gebouwd worden. Er is ook gelijk het één en ander opgezocht. Ze bestaan nog steeds en worden inmiddels gerestaureerd ter behoud. Daarin is gebleken dat er velen zijn met een vooronder en dus een klein dekje. De eigenaar van zo'n schip liet deze bouwen en bouwde deze vaak zelf naar behoeften in. Zo zal ik dus met deze keuze verder gaan om ook een bun aan te brengen zoals de meeste werkscheepjes in die tijd hadden.
De bovenranden groen en de witte strepen er ook opgeschilderd. Nu de basis klaar is kan de detail er in gebouwd worden. Er is ook gelijk het één en ander opgezocht. Ze bestaan nog steeds en worden inmiddels gerestaureerd ter behoud. Daarin is gebleken dat er velen zijn met een vooronder en dus een klein dekje. De eigenaar van zo’n schip liet deze bouwen en bouwde deze vaak zelf naar behoeften in. Zo zal ik dus met deze keuze verder gaan om ook een bun aan te brengen zoals de meeste werkscheepjes in die tijd hadden.
Het dek is aangebracht en de bakjes ook. Deze zijn tegen het voorschot aan gebouwd. Op het dek de luiken voor de bun. Doordat deze luiken ook open en dicht moeten kunnen hier wat scharnieren op aangebracht en de mast is een feit. Een simpele mast die volledig rond doorloopt naar de bodem. Ook hierin is veel wat de eigenaar zelf bouwde of verbouwde. Er is hier geen standaard in te vinden. Het roer heeft deze zelfde kleuren gekregen als de romp zodat dit mooi doorloopt. Omdat het een werkscheepje is zijn er vlonders aangebracht. Deze vlonders houden je voeten droog wanneer er water in het schip komt. Dit lag er bijna altijd wel in. Al is het maar regenwater.
Het dek is aangebracht en de bakjes ook. Deze zijn tegen het voorschot aan gebouwd. Op het dek de luiken voor de bun. Doordat deze luiken ook open en dicht moeten kunnen hier wat scharnieren op aangebracht en de mast is een feit. Een simpele mast die volledig rond doorloopt naar de bodem. Ook hierin is veel wat de eigenaar zelf bouwde of verbouwde. Er is hier geen standaard in te vinden. Het roer heeft deze zelfde kleuren gekregen als de romp zodat dit mooi doorloopt. Omdat het een werkscheepje is zijn er vlonders aangebracht. Deze vlonders houden je voeten droog wanneer er water in het schip komt. Dit lag er bijna altijd wel in. Al is het maar regenwater.
Het roer zoals ik deze gemaakt heb. Een lang roer wat de kleuren van het scheepje zelf heeft. De scharnieren zijn te kort en dus verlengd met stripjes houtfineer. Dit word geschilderd waardoor er straks niets van deze verlenging te zien is.
Het roer zoals ik deze gemaakt heb. Een lang roer wat de kleuren van het scheepje zelf heeft. De scharnieren zijn te kort en dus verlengd met stripjes houtfineer. Dit word geschilderd waardoor er straks niets van deze verlenging te zien is.
Het is een klein scheepje met niet al te veel tuigage. Dus leent dit scheepje zich erg goed om zeilen aan te brengen. Ik vind het dan ook leuk om dit eens een keer te kunnen doen. Deze zeilen zullen dan ook van alle details voorzien worden.
Het is een klein scheepje met niet al te veel tuigage. Dus leent dit scheepje zich erg goed om zeilen aan te brengen. Ik vind het dan ook leuk om dit eens een keer te kunnen doen. Deze zeilen zullen dan ook van alle details voorzien worden.
Doordat er op het schip ook zwaarden aangebracht moeten worden kunnen deze ook gemaakt worden. De zeilen zoals ik ze op de voorgaande pagina heb laten zien zijn nog een keer nat gemaakt en liggen te drogen ivm de verfstoffen. Nu de zwaarden in stukjes uitgezaagd zijn kan dit op nieuw in elkaar gelijmd worden. Doordat de zijkanten zwart gemaakt zijn ontstaat hier de breeuwnaad als het ware. Zo is mooi de opbouw van een zwaard te zien.
Doordat er op het schip ook zwaarden aangebracht moeten worden kunnen deze ook gemaakt worden. De zeilen zoals ik ze op de voorgaande pagina heb laten zien zijn nog een keer nat gemaakt en liggen te drogen ivm de verfstoffen. Nu de zwaarden in stukjes uitgezaagd zijn kan dit op nieuw in elkaar gelijmd worden. Doordat de zijkanten zwart gemaakt zijn ontstaat hier de breeuwnaad als het ware. Zo is mooi de opbouw van een zwaard te zien.
Nu als eerste verder met het zwaard. Deze worden met messing beslag delen vast gezet. Het zwaard word omhoog gehouden door touw wat door een gat onder de potdeksel getrokken word. Dit zit vast aan een kikker die aan een spant is aangebracht aan de binnenzijde.
Nu als eerste verder met het zwaard. Deze worden met messing beslag delen vast gezet. Het zwaard word omhoog gehouden door touw wat door een gat onder de potdeksel getrokken word. Dit zit vast aan een kikker die aan een spant is aangebracht aan de binnenzijde.
Zoals ik aangaf moesten de zeilen nog even drogen ivm verfstoffen. Het zeil is wit geleverd. Dat vond ik niet mooi en dus moest het een kleur krijgen maar ook niet te egaal. Dat was vroeger ook niet het geval. Ook de tuigage is inmiddels voor zover aangebracht. En natuurlijk een boegspriet. Dit scheepje kan door de bun wat zwaarder geladen worden waardoor er ook een fok word aangebracht. Niet alle Friese schouwen hadden een fok. Zeil was destijds ook al erg duur, dus wanneer dit niet nodig is, ook niet aangeschaft word.
Zoals ik aangaf moesten de zeilen nog even drogen ivm verfstoffen. Het zeil is wit geleverd. Dat vond ik niet mooi en dus moest het een kleur krijgen maar ook niet te egaal. Dat was vroeger ook niet het geval. Ook de tuigage is inmiddels voor zover aangebracht. En natuurlijk een boegspriet. Dit scheepje kan door de bun wat zwaarder geladen worden waardoor er ook een fok word aangebracht. Niet alle Friese schouwen hadden een fok. Zeil was destijds ook al erg duur, dus wanneer dit niet nodig is, ook niet aangeschaft word.
Nu ook de fok is aangebracht kan het vaantje in de mast. Natuurlijk met de driekleur van ons land. Ik heb ook het schip op een sokkel gezet, gewoon omdat dit zo stevig staat. Deze sokkel heeft een zwart vlak wat geschilderd is. Het houten randje is gelakt.
Nu ook de fok is aangebracht kan het vaantje in de mast. Natuurlijk met de driekleur van ons land. Ik heb ook het schip op een sokkel gezet, gewoon omdat dit zo stevig staat. Deze sokkel heeft een zwart vlak wat geschilderd is. Het houten randje is gelakt.
Het scheepje staat nu in het Openlucht museum in Arnhem. Een leuk scheepje om te bouwen maar niet voor een beginner. Het probleem hierin is dat je wel veel kennis moet hebben van het bouwen van een model omdat echt alles zelf gemaakt moet worden. De tekeningen zijn heel summier en er is behalve de onderdelen lijst geen enkele aanwijzing hoe dit te bouwen is.
Het scheepje staat nu in het Openlucht museum in Arnhem. Een leuk scheepje om te bouwen maar niet voor een beginner. Het probleem hierin is dat je wel veel kennis moet hebben van het bouwen van een model omdat echt alles zelf gemaakt moet worden. De tekeningen zijn heel summier en er is behalve de onderdelen lijst geen enkele aanwijzing hoe dit te bouwen is.