Een kraan komt in vele vormen op schepen voor. Dit voorbeeld is een statisch voorbeeld. Deze kraan is bedoeld om sloepjes en wat minder zware zaken aan boord te kunnen tillen. Deze kraan kan als basis gebruikt worden voor vele verschillende type kranen en is makkelijk aan te passen. Ik laat deze in verschillende stappen zien hoe ik deze maak.
Elke kraan heeft een giek, dus dat is het onderdeel waar ik zelf altijd mee start. De giek word uit een plaatje kunststof gesneden en dan net iets buiten de lijntjes. Dit kan dan straks netjes met een vijltje op maat gevijld worden.
Nu beide delen van de giek zijn uitgesneden kan deze opgebouwd worden. De breedte van de giek word bepaald door de plaat dikte en hetgeen daartussen zit. Reken hierbij dan ook altijd de plaatdikte mee. Anders is er een kans dat de giek te breed word. Het vulstuk van de giek is het zelfde plaatmateriaal en word haaks vast gelijmd.
De giek word ook aan de onderzijde dicht gemaakt met een zelfde maat strip. Daarna kan de andere zijkant er tegen aan gelijmd worden. De delen kunnen nu mooi met de vijl vlak gevijld worden zodat er een strakke giek ontstaat.
De achterzijde van de giek kan er nu ook tussen en zoals te zien blijft het scharnier punt open. Hier past later de zuiger tussen. De giek is bijna mooi vlak geschuurd en kan dan opzij gelegd worden omdat de sokkel dan aan de beurt is.
Voor de sokkel kiel ik meestal hout. Een rondhout is dan het makkelijkst omdat dit gelijk de basis is. Doordat ik hout gebruik kan de sokkel voorzien worden van een pin constructie voor de stevigheid. Doordat er zowel onder als boven een rand aan zit heb ik deze nagemaakt van een stripje kunststof. Dit kan gewoon met secondenlijm vast gelijmd worden. Werkt snel en is makkelijk in gebruikt.
Het pinnen van de onderdelen is vrij gemakkelijk. Door een gaatje te boren in het hout waar een pennetje van messing in gelijmd kan worden. Deze pen moet nog wel op maat geknipt worden, dit is voor straks.
Het scharnier kop wat in de giek gelijmd gaat worden. Dit is ter versteviging aangebracht en geeft ook gelijk de mogelijkheid om de pin in te laten zakken. Ook hier geld weer even voorboren.
Door de extra stevige montage kan de giek nu ook vast gezet worden. Goed te zien dat deze iets omhoog gericht is. Een haakse hoek maakt het te statisch qua uiterlijk. Dit is een keuze, ik heb hier ook ander goede meningen over gehoord. Net wat je zelf mooi vind.
de zuiger om de giek omhoog en omlaag te bewegen. Een stukje rondhout voorzien van twee vierkantjes met in het midden een staafje metaal gelijmd. Om het metalen staafje is een koperen buisje gelijmd. Dit buisje is de helft van de metalen staaf. Zo is de zuiger straks na het schilderen mooi zichtbaar gevormd. De vierkante steunen staan iets schuin. Dit is nodig omdat de zuiger niet recht komt maar schuin.
Zoals ik aangaf komt de zuiger er schuin onder. De ophangpunt aan de sokkel is het zelfde gemaakt. Ook is inmiddels de sokkel bevestiging er onder aan gebracht. Ook deze is van hout gemaakt en geeft hier straks duidelijk mee weer dat de kraan kan draaien. Hier draait het allemaal om suggestie.
Een eenvoudige haak. Ik kies hiervoor wel voor metaal omdat dit makkelijk te buigen is. Ik maakt deze ook nu weer uit messing staaf en daarom heen een koperen buisje. Wanneer dit straks zwart geschilderd is zal het als een goede haak uitzien.
Nu de kraan geschilderd is en geplaatst is goed te zien dat het er uitziet als een kraan zoals je tegen komt op een echt schip. Door wat met de details te spelen, stuurmotor, bedeiningskast enz te veranderen kun je hiermee alle kanten op. En bijna elke lastenkraan nabouwen.