Er zijn vele manieren om relingen te maken. Wanneer ik een kleine schaal heb zijn de relingen wel te solderen. Dit is anders als er een grote schaal is. En het schip dus kleiner is. Hier zal ik uitgaan van de grote schaal en dus is dit voor kleine maar ook grotere schepen bruikbaar zijn. Alleen de maat zal dan aangepast moeten worden.
Als eerste de staanders maken. Omdat ik vaak vanuit plaatjes werk heb ik eerst de hoogte van de staander. Dit is dus de hoogte van de reling. Met een schuifmaat kan er een fijne lijn in gekrast worden. Waarna deze met een scherp mesje afgesneden kan worden op het kerflijntje wat net gezet. Omdat het kunststof is zal dit weinig nadelen hebben voor de schuifmaat. Vroeger zou mijn leraar op school uit zijn dak gaan als hij dit ziet. Nu schaf ik na 10 jaar een nieuwe aan. De prijzen zijn niet meer zoals vroeger.
Ik heb een mal gemaakt waar ik de spijlen in kan leggen. Omdat ik een Dremel met boorstandaard heb is dit makkelijk werken. Uit de hand kan dit natuurlijk ook maar is wat meer moeite en werkt de mal anders om. Dit moet dan met een voorgeboord gaatje over de spijl heen gelegd worden.
Elke spijl krijgt twee buizen en op de toppen komt een leuning van hout.
Het plaatsen van de spijlen. Alle spijlen zijn nu gelijk verdeeld. De spijlen kunnen in het dek gestoken worden in een voorgeboord gaatje. Dit is hier niet nodig omdat er een kleine opstaande rand is waar deze ook tegen aan gelijmd word. Dan is het ook stevig.
Het aanbrengen van de horizontale buizen. Hiervoor gebruik ik koperdraad of messingdraad. Deze rijg ik door de voorgeboorde spijlen. Met een kleine tip seconden lijm word dit gefixeerd. Daar is straks na het schilderen niets meer van te zien.
Het aanbrengen van de koper kan lastig zijn. Hiervoor gebruik ik een fijne pincet om deze vast te pakken. Het einde is dan niet recht te houden. Dit is niet te voorkomen. Daarom moet er altijd een langere draad koper afgeknipt worden dan nodig is.
Nu alle relingen voorzien zijn van de buizen kan de handreling er op gelijmd worden. Dit schip heeft houten handrelingen die blank blijven. Ik heb ervoor gekozen om ze nu al te lijmen omdat dit anders straks op verf gelijmd moeten worden. Dat is minder sterk dan direct op elkaar.
Na het schilderen van de relingen kan de handreling gelakt worden in blanke en matte lak.
Een goede manier van het maken van relingen op een modern schip. En doordat het een geheel is geworden met de koperen draad is het ook nog een lekker stevig.
Voor wat moeilijkere punten is het ook mogelijk om met machine garen te werken. Deze zal beter met sommige vormen mee lopen doordat de hoeken anders niet te maken zijn met koper. Dit is daarna ook nog eens goed te schilderen.
Deze bovenste reling is hier een goed voorbeeld van. Ik wijk nu wel even af van de voorgaande uitleg. Eerst lijm ik de spijlen op de plaats waarna ik de leuningen al aanbreng. Dit heeft te maken met de stevigheid. Het garen zal met een klein beetje spanning gelijmd moeten worden omdat deze anders zal doorhangen.
Het aanbrengen van het garen zal op dezelfde wijze gebeuren als het koper. Makkelijk is wel wanneer het einde van het garen even gedoopt word in een druppel seconden lijm. Dan heb je een naald die makkelijk door de gaatjes heen gestoken word.
Het machine garen is nu aangebracht en per spijltje gefixeerd met een druppeltje seconden lijm. Hier is echt maar heel weinig voor nodig. Nu kan het geheel zoals de rest geschilderd worden. Door op het garen twee laagjes verdunde verf aan te brengen is zal het mooi glad worden.
Ik hoop zo een goede uitleg gegeven te hebben voor het zelf maken van relingen. Mochten er nog vragen zijn? Stel deze gerust via mijn antwoord formulier.